Bine ai venit în clasa a IX-a!

ADAPTARE OPTIMĂ ȘI SUCCES ÎN ANII DE LICEU

ÎNCEPE ACOLO UNDE EȘTI!

FOLOSEȘTE CEEA CE AI!

FĂ TOT CEEA CE POȚI!

Anii de liceu „cu emoții la română,
Scumpii ani de liceu
când la mate’ dai de greu
Ani de liceu când ții Soarele în mână
și te crezi legendarul Prometeu” (Florin Bogardo)! Acești ani, unici în viața fiecărui tânăr, au o pondere foarte mare în formarea de abilități esențiale pentru viață!

Două planuri sunt foarte importante în acest proces de formare:

  1. planul academic care include aspecte esențiale precum învățarea, obținerea performanțelor, evaluarea rezultatelor, și
  2. planul social și personal care presupune relațiile de colegialitate, de prietenie și cele cu profesorii.

Planul academic

Cei mai mulți elevi performanți dețin acest secret: învață cum să învețe inteligent. Își dezvoltă obiceiuri eficiente de studiu și le aplică constant! Nu învață mai mult, ci mai eficient decât ceilalți, asta arată majoritatea cercetărilor legate de succesul academic și starea de bine trăite de tineri în perioada liceului.

Și iată ce obiceiuri de studiu au cei mai buni elevi (dintr-o sumarizare realizată în Education Corner):

1.Nu încearcă să cuprindă tot ce au de învățat într-o singură sesiune de învățare. Ei spațiază ceea ce au de învățat de-a lungul unor perioade mai scurte de timp. Adică, învață să-și împartă timpul pe care-l au la dispoziție în perioade de studiu regulate dar scurte. Și pentru a reuși asta, învață să fie și constanți.

2. Planifică momentul în care vor studia! Programează momente specifice în timpul unei săptămâni când vor învăța și apoi respectă programul! Chiar dacă sunt încărcați de sarcini, crearea unei rutine săptămânale, în care rezervă câteva momente, de două-trei ori pe săptămână, pentru a revedea lecțiile, le asigură performanța.

3. Studiază în același interval de timp! Atunci când studiem în același interval, în fiecare zi și săptămână (spre ex, în fiecare marți, între orele 16-18), studiul devine parte constantă a vieții. Vom fi mult mai pregătiți emoțional și mental pentru fiecare sesiune de învățare și fiecare sesiune va deveni mai productivă! Fascinant, nu?! Desigur că este în regulă dacă va trebui să schimbăm o dată/de două ori pe săptămână rutina dar este necesar să ne întoarcem cât mai repede la acest obicei.

4. Își stabilesc un scop specific pentru fiecare sesiune de învățare! Învățarea fără direcție (și fără motivație) nu este eficientă. Trebuie să clarificăm ce avem nevoie să atingem ca scop/ să obținem în fiecare sesiune de învățare. Astfel, înainte de a începe, stabilim un scop al învățării care ne sprijină scopul academic general. Ex. memorez 30 de cuvinte noi pentru a acoperi partea de vocabular la testul de engleză.

5. Nu amână niciodată sesiunea de studiu planificată. Cu alte cuvinte, nu procrastinează. Este foarte ușor să renunțăm, să amânăm sesiunea de învățare din cauza lipsei de interes, pentru că avem alte lucruri de făcut, pentru că este o discuție interesantă pe whatsapp sau doar pentru că este prea greu. Cei foarte eficienți, însă, nu amână! Procrastinarea duce la scăderea eficienței, motivației pentru învățare, la eroare și eșec.

6. Încep învățarea cu cel mai dificil subiect deoarece solicită cel mai mult efort și cea mai mare cantitate de energie. În plus, începând cu cel mai dificil subiect, va fi mult mai ușor să terminăm totul iar eficiența sesiunilor de învățare va crește foarte mult, la fel și performanța academică.

7. Elevii cei mai buni revăd întotdeauna cu atenție notițele luate în clasă/la meditație înainte de a începe rezolvarea temelor pe care le au de realizat.

8. Se asigură că nu sunt deranjați în timp ce studiază (de familie, de prieteni, de telefon, etc.) Dacă se lasă întrerupți, 1.vor pierde șirul gândurilor, 2. vor fi incapabili să se concentreze sau vor consuma energia rămasă încercând să se concentreze din nou, ceea ce rezultă în învățare ineficientă, dificultate mare în reamintirea ulterioară a informației, în sentimente de neajutorare (și gânduri automate legate de ineficiența/incapacitate proprie), în … eșec.

9. Revăd notițele, caietele de clasă și alte materiale pe parcursul weekend-ului. Recapitulează în timpul weekend-ului ceea ce au învățat în timpul săptămânii.

10. Folosesc grupuri de studiu în mod eficient. A învăța/studia în grup ne permite să 1. primim ajutor de la alții atunci când încercăm să înțelegem un conținut, 2. să terminăm temele mai repede, 3. să-i ajutăm pe alții și ajutându-i, să reținem și noi acele cunoștințe. Totuși, grupurile de studiu pot deveni foarte ineficiente dacă nu sunt bine structurate sau dacă membrii grupului vin nepregătiți. Elevii eficienți folosesc în mod eficient grupul de studiu.

Planul social și personal.

Relațiile cu ceilalți sunt relații de comunicare !

Leo F. Buscaglia, supranumit și Dr. Love, profesor pentru educație specială la Southern California University obișnuia să amintească elevilor săi faptul că “prea adesea subestimăm puterea unui zâmbet, a unei vorbe bune, unei atingeri, unei urechi care ascultă cu atenție, a unui compliment sau chiar a celui mai mic act de bunătate, toate și fiecare în parte putând schimba o viață”.

Școala este un spațiu minunat de creștere, învățare și dezvoltare de abilități sociale, de explorare și cunoaștere a sinelui și a celorlalți. În școală putem trăi experiențe de satisfacție și de coeziune învățând să acceptăm diferențele inerente dintre oameni, să recunoaștem și să prețuim interesele mutuale, să ne exprimăm dezaprobarea fără animozitate, să ascultăm, să gândim și din perspectiva celorlalți (colegi, profesori, prieteni), să ne îmbunătățim abilitățile de comunicare și să abordăm conflictul (de idei, de interese, etc) ca o parte firească a experiențelor interumane ce asigură recunoașterea importanței soluțiilor win-win (eu câștig-tu câștigi).

Iar atunci când lucrurile merg prost… (se mai întâmplă, nu?!), reziliența este cea care te ajută să treci peste toate greutățile! Uneori te face mai puternic/ă!

Ce este reziliența? Simplu spus, este abilitatea de a face față greutăților, de a lupta pentru sine. De a reveni în formă după o înfrângere.

Ce poți face pentru a-ți dezvolta reziliența?

În primul rând să ai o atitudine pozitivă! •Să încerci să te simți bine cu tine și cu ceilalți! •Să înveți să rezolvi problemele și să depășești provocările! •Să-ți faci prieteni adevărați! •Să ai valori intrinseci, superioare (adică, să prețuiești mai mult calitatea de a fi de încredere sau bunătatea decât telefonul 🙂 ). •Să ai o gândire pozitivă! • Să ai grijă de tine! •Să nu te oprești din a încerca! •Să vorbești cu persoane suportive! •Să înveți din greșeli! •Să lucrezi în direcția scopurilor și a viselor tale! •Să cauți mereu aspectele pozitive dintr-o situație! •Să accepți schimbarea care este parte firească a vieții! •Să accepți faptul că lucruri neplăcute se pot întâmpla! •Să-ți îmbunătățești abilitățile de rezolvare de probleme! •Să descoperi lucrurile care te ajută să fii calm/ă și încrezător/oare! •Să cauți ajutorul atunci când ai nevoie! •Să-i ajuți pe ceilalți, să faci gesturi frumoase!

Și, nu în ultimul rând, să nu uiți că poți oricând apela la consilierul școlar pentru a te ajuta să înveți eficient și să-ți dezvolți reziliența! 🙂

CABINETUL DE CONSILIERE PSIHOPEDAGOGICĂ TE AȘTEAPTĂ!

Accesează: consiliereliceuionminulescu.wordpress.com

Scrie-mi la mitrachedea@gmail.com

Publicat de Otilia Mitrache

Psiholog, consilier școlar

Proiectează un site ca acesta, cu WordPress.com
Începe